بسم الله الرحمن الرحیم:


قال الإمام المهدی صلوات الله علیه:

إِنِ‏ اسْتَرْشَدْتَ‏ أُرْشِدْتَ‏ وَ إِنْ طَلَبْتَ وَجَدْت‏.

حضرت صاحب الزمان صلوات الله علیه فرمود:

 اگر خواستار رشد و کمال باشی هدایت می شوی ، و اگر طلب کنی می یابی .

[کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج‏2 ؛ ص509 ]


رُوِیَ‏ أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلإمام الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صلوات الله علیهم:

اجْلِسْ حَتَّى نَتَنَاظَرَ فِی الدِّین.

فَقَالَ صلوات الله علیه:

 یَا هَذَا أَنَا بَصِیرٌ بِدِینِی مَکْشُوفٌ عَلَیَّ هُدَایَ‏ فَإِنْ‏ کُنْتَ‏ جَاهِلًا بِدِینِکَ فَاذْهَبْ فَاطْلُبْهُ مَا لِی وَ لِلْمُمَارَاةِ وَ إِنَّ الشَّیْطَانَ لَیُوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ یُنَاجِیهِ وَ یَقُولُ نَاظِرِ النَّاسَ فِی الدِّینِ لِئَلَّا یَظُنُّوا بِکَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْلَ ثُمَّ الْمِرَاءُ.


مردى به حضرت ابى عبد اللَّه الحسین (صلوات الله علیه) عرض کرد بنشین تا در اطراف دین مناظره و بحث کنیم!
حضرت فرمود:
 اى مرد من به دین خودم بینا و بصیر هستم، و راه حقیقت به نزد من آشکار و روشن است، و اگر تو به دین خود جاهل و در راه حقیقت متردد هستى برو و جویاى حقیقت باش، و من کارى با مجادله و بحث ندارم.
و گاهى شیطان وسوسه کرده و مرد را از راه القائات باطنى خود وامى‏دارد که وارد مناظره و مجادله با مردم گردد، تا دیگران او را جاهل و عاجز نیاندیشند.

[مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏9 ؛ ص74]