من لا یحضره الفقیه الجزء الأول
اشاره:
شماره بازیابی : 5-6280
سرشناسه : ابن بابویه ، محمد بن علی،311-381ق.
عنوان و نام پدیدآور : من لا یحضره الفقیه[نسخه خطی]/ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه،مشهور به شیخ صدوق
وضعیت استنساخ : ، [احتمالا قرن 12ق.]
آغاز ، انجام ، انجامه : آغاز:اللهم احمدک و اشکرک و اومن بک و اتوکل علیک و افر بذننی [اقر بذنبی] الیک و اشهدک انی مقر بوحدانیک ...
انجام:و الوصیه طویله اخذنا منها موضع الحاجه و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و حسبنا الله و نعم الوکیل
انجامه:تم الجزؤ الثانی من کتاب من لا یحضره الفقیه ... و الحقه باولیائه الطاهرین و الحمدلله رب العالمین
مشخصات ظاهری : 336گ،17س،اندازه سطور:112×198؛؛قطع:202×297
یادداشت مشخصات ظاهری : تزئینات متن:عناوین و نشانها به سرخی
نوع و درجه خط:نسخ متوسط
نوع کاغذ:فرنگی نخودی آهار مهره
نوع و تز ئینات جلد:میشن عنابی ،مقوایی،ضربی، دوتکه،دارای ترنج و سرترنج با نقوش اسلیمی و جداول با حواشی ریسه ای منگنه ،اندرون میشن خردلی،عطف تیماج عنابی ، اثر جدایی سرطبل از جلد باقی مانده.
یادداشت استنساخ : در ابتدای نسخه حاشیه نویسی با نشان م ح ق دام (گ9پ) [احتمالا محمد باقر مجلسی]دارد و بعد از آن نشان م ح ق ره آمده . پس کتاب احتمالا در زمان حیات مجلسی یا قبل از آن کتابت شده است.
خصوصیات نسخه موجود : حواشی اوراق:در حاشیه تصحیح شده و نسخه بدل و حاشیه نویسی با نشانهای (م ت ق،م ح ق ،شیخ محمدره،م ب سلمه الله ملامراد،سلطان،ذکری،وافی،مهذب،نهایه و...) دارد. درپایان کتاب بلاغ مقابله محمدجعفر بن کلب علی مالک نسخه آمده .
معرفی نسخه : یکی از کتب اربعه شیعه است. مولف درمتن کتاب اسانید احادیث را برای اختصار حذف کرده ؛ لکن در بخش الحاقی "مشیخه "به تفصیل سلسله اسناد را آورده است. روش مولف نقل اخبار صحیحه که وی خود به مضمون آن فتوی می دهد و عدم طرح آرای سست است.چهار جزؤدارد:1.ابواب طهارت و صلوه 2. ابواب زکوه و صوم وحج 3. اخبار راجعه به قضا و شهادات تا آخر کتاب طلاق4. اخبار مناهی الرسول ،حدود،قصاص،دیات،ضمان،وصیت،مواریث،نوادر اخبار . درمجموع دارای666باب و 5963حدیث است که 3913 حدیث آن مسند و 2050حدیث آن مرسل است.در این کتاب شیخ صدوق فتاوایی دارد که خاص وی به حساب می آیند. برخی متاخران به صحت وثاقت بعضی روات احادیث آن با دیده تردید می نگرند . همچنین حجیت و صحت صدور مراسیل بعضی احادیث که تمام یا بخشی از سلسله سند آن حذف است نیز دربین بعضی علما محل تامل است. برخی دیگر از علما بر پایه استناد شیخ صدوق به صحت اخبار آن ، تمام احادیث این کتاب را دارای اعتبار مطلق می دانند . شروح و حواشی متعددی بر تمام یا بخشی از این کتاب یا "مشیخه فقیه"نوشته شده است .نسخه حاضر تا پایان جزؤدوم یعنی از طهارت تا پایان ضماِِئم حج یعنی(باب الفروض علی الجوارح)است.
یاداشت تملک و سجع مهر : شکل و سجع مهر:مهر خشتی نیمه خوانا در گ1پ
توضیحات نسخه : نسخه بررسی شده .افتادگی بین گ1-12و12-13و بعضی اوراق دیگرباز شدن شیرازه ،رطوبت دیدگی ،وصالی،
یادداشت کلی : زبان:عربی
تاریخ تالیف:372ق.
یادداشت باز تکثیر : بارها به چاپ رسیده است.
منابع اثر، نمایه ها، چکیده ها : کتابشناسی شیخ صدوق ص263-273
عنوانهای دیگر : کتاب من لا یحضره الفقیه
موضوع : احادیث شیعه --قرن 4ق.
احادیث احکام--قرن4ق.
شناسه افزوده : خامنوی.فروشنده
دسترسی و محل الکترونیکی : http://dl.nlai.ir/UI/d2914eb9-2242-4037-9bd2-343a8626da60/Catalogue.aspx
هذا الکتاب ...:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ؛ بَابُ الْمِیَاهِ وَ طُهْرِهَا وَ نَجَاسَتِهَا؛ بَابُ ارْتِیَادِ الْمَکَانِ لِلْحَدَثِ وَ السُّنَّهِ فِی دُخُولِهِ وَ الْآدَابِ فِیهِ إِلَی الْخُرُوجِ مِنْهُ؛ بَابُ أَقْسَامِ الصَّلَاهِ؛ بَابُ وَقْتِ وُجُوبِ الطَّهُورِ؛ بَابُ افْتِتَاحِ الصَّلَاهِ وَ تَحْرِیمِهَا وَ تَحْلِیلِهَا؛ بَابُ فَرَائِضِ الصَّلَاهِ؛ بَابُ مِقْدَارِ الْمَاءِ لِلْوُضُوءِ وَ الْغُسْلِ؛ بَابُ صِفَهِ وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ ص؛ بَابُ صِفَهِ وُضُوءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع؛ بَابُ حَدِّ الْوُضُوءِ وَ تَرْتِیبِهِ وَ ثَوَابِهِ؛ بَابُ السِّوَاکِ؛ بَابُ عِلَّهِ الْوُضُوءِ؛ بَابُ حُکْمِ جَفَافِ بَعْضِ الْوَضُوءِ قَبْلَ تَمَامِهِ؛ بَابُ مَا یَنْقُضُ الْوُضُوءَ؛ بَابُ مَا یُنَجِّسُ الثَّوْبَ وَ الْجَسَدَ؛ بَابُ الْعِلَّهِ الَّتِی مِنْ أَجْلِهَا وَجَبَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَهِ وَ لَمْ یَجِبْ مِنَ الْبَوْلِ وَ الْغَائِطِ؛ بَابُ الْأَغْسَالِ؛ بَابُ صِفَهِ غُسْلِ الْجَنَابَهِ؛ بَابُ غُسْلِ الْحَیْضِ وَ النِّفَاسِ؛ بَابُ التَّیَمُّمِ؛ بَابُ غُسْلِ یَوْمِ الْجُمُعَهِ وَ دُخُولِ الْحَمَّامِ وَ آدَابِهِ وَ مَا جَاءَ فِی التَّنْظِیفِ وَ الزِّینَهِ؛ بَابُ غُسْلِ الْمَیِّتِ؛ بَابُ الْمَسِّ؛ بَابُ الصَّلَاهِ عَلَی الْمَیِّتِ؛ بَابُ التَّعْزِیَهِ وَ الْجَزَعِ عِنْدَ الْمُصِیبَهِ وَ زِیَارَهِ الْقُبُورِ وَ النَّوْحِ وَ الْمَأْتَمِ؛ بَابُ النَّوَادِرِ؛ أَبْوَابُ الصَّلَاهِ وَ حُدُودِهَا؛ بَابُ فَرْضِ الصَّلَاهِ؛ بَابُ فَضْلِ الصَّلَاهِ؛ بَابُ عِلَّهِ وُجُوبِ خَمْسِ صَلَوَاتٍ فِی خَمْسِ مَوَاقِیتَ؛ بَابُ مَوَاقِیتِ الصَّلَاهِ؛ بَابُ مَعْرِفَهِ زَوَالِ الشَّمْسِ؛ بَابُ رُکُودِ الشَّمْسِ؛ بَابُ مَعْرِفَهِ زَوَالِ اللَّیْلِ؛ بَابُ صَلَاهِ رَسُولِ اللَّهِ ص الَّتِی قَبَضَهُ اللَّهُ تَعَالَی عَلَیْهَا؛ بَابُ فَضْلِ الْمَسَاجِدِ وَ حُرْمَتِهَا وَ ثَوَابِ مَنْ صَلَّی فِیهَا؛ بَابُ الْمَوَاضِعِ الَّتِی تَجُوزُ الصَّلَاهُ فِیهَا وَ الْمَوَاضِعِ الَّتِی لَا تَجُوزُ فِیهَا؛ بَابُ مَا یُصَلَّی فِیهِ وَ مَا لَا یُصَلَّی فِیهِ مِنَ الثِّیَابِ وَ جَمِیعِ الْأَنْوَاعِ؛ بَابُ مَا یُسْجَدُ عَلَیْهِ وَ مَا لَا یُسْجَدُ عَلَیْهِ؛ بَابُ عِلَّهِ النَّهْیِ عَنِ السُّجُودِ عَلَی الْمَأْکُولِ وَ الْمَلْبُوسِ دُونَ الْأَرْضِ وَ مَا أَنْبَتَتْ مِنْ سِوَاهُمَا؛ بَابُ الْقِبْلَهِ؛ بَابُ الْحَدِّ الَّذِی یُؤْخَذُ فِیهِ الصِّبْیَانُ بِالصَّلَاهِ؛ بَابُ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَهِ وَ ثَوَابِ الْمُؤَذِّنِینَ؛ بَابُ وَصْفِ الصَّلَاهِ مِنْ فَاتِحَتِهَا إِلَی خَاتِمَتِهَا؛ بَابُ التَّعْقِیبِ؛ بَابُ سَجْدَهِ الشُّکْرِ وَ الْقَوْلِ فِیهَا؛ بَابُ مَا یُسْتَحَبُّ مِنَ الدُّعَاءِ فِی کُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ؛ بَابُ أَحْکَامِ السَّهْوِ فِی الصَّلَاهِ؛ بَابُ صَلَاهِ الْمَرِیضِ وَ الْمُغْمَی عَلَیْهِ وَ الضَّعِیفِ وَ الْمَبْطُونِ وَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ؛ بَابُ التَّسْلِیمِ عَلَی الْمُصَلِّی؛ بَابُ الْمُصَلِّی تَعْرِضُ لَهُ السِّبَاعُ وَ الْهَوَامُّ فَیَقْتُلُهَا؛ بَابُ الْمُصَلِّی یُرِیدُ الْحَاجَهَ؛ بَابُ أَدَبِ الْمَرْأَهِ فِی الصَّلَاهِ؛ بَابُ الْأَدَبِ فِی الِانْصِرَافِ عَنِ الصَّلَاهِ؛ بَابُ الْجَمَاعَهِ وَ فَضْلِهَا؛ بَابُ وُجُوبِ الْجُمُعَهِ وَ فَضْلِهَا وَ مَنْ وُضِعَتْ عَنْهُ وَ الصَّلَاهِ وَ الْخُطْبَهِ فِیهَا؛ بَابُ الصَّلَاهِ الَّتِی تُصَلَّی فِی کُلِّ وَقْتٍ؛ بَابُ الصَّلَاهِ فِی السَّفَرِ؛ بَابُ الْعِلَّهِ الَّتِی مِنْ أَجْلِهَا لَا یُقَصِّرُ الْمُصَلِّی فِی صَلَاهِ الْمَغْرِبِ وَ نَوَافِلِهَا فِی السَّفَرِ وَ الْحَضَرِ؛ بَابُ عِلَّهِ التَّقْصِیرِ فِی السَّفَرِ؛ بَابُ الصَّلَاهِ فِی السَّفِینَهِ؛ بَابُ صَلَاهِ الْخَوْفِ وَ الْمُطَارَدَهِ وَ الْمُوَاقَفَهِ وَ الْمُسَایَفَهِ؛ بَابُ مَا یَقُولُ الرَّجُلُ إِذَا أَوَی إِلَی فِرَاشِهِ؛ بَابُ ثَوَابِ صَلَاهِ اللَّیْلِ؛ بَابُ وَقْتِ صَلَاهِ اللَّیْلِ؛ بَابُ مَا یَقُولُ الرَّجُلُ إِذَا اسْتَیْقَظَ مِنَ النَّوْمِ؛ بَابُ الْقَوْلِ عِنْدَ صُرَاخِ الدِّیکِ؛ بَابُ الْقَوْلِ عِنْدَ الْقِیَامِ إِلَی صَلَاهِ اللَّیْلِ؛ بَابُ الصَّلَوَاتِ الَّتِی جَرَتِ السُّنَّهُ بِالتَّوَجُّهِ فِیهِنَّ؛ بَابُ صَلَاهِ اللَّیْلِ؛ بَابُ دُعَاءِ قُنُوتِ الْوَتْرِ؛ بَابُ الْقَوْلِ فِی الضَّجْعَهِ بَیْنَ رَکْعَتَیِ الْفَجْرِ وَ رَکْعَتَیِ الْغَدَاهِ؛ بَابُ الْمَوَاضِعِ الَّتِی یُسْتَحَبُّ أَنْ یُقْرَأَ فِیهَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ؛ بَابُ أَفْضَلِ النَّوَافِلِ؛ بَابُ قَضَاءِ صَلَاهِ اللَّیْلِ؛ بَابُ مَعْرِفَهِ الصُّبْحِ وَ الْقَوْلِ عِنْدَ النَّظَرِ إِلَیْهِ؛ بَابُ کَرَاهِیَهِ النَّوْمِ بَعْدَ الْغَدَاهِ؛ بَابُ صَلَاهِ الْعِیدَیْنِ؛ بَابُ صَلَاهِ الِاسْتِسْقَاءِ؛ بَابُ صَلَاهِ الْکُسُوفِ وَ الزَّلَازِلِ وَ الرِّیَاحِ وَ الظُّلَمِ وَ عِلَّتِهَا؛ بَابُ صَلَاهِ الْحَبْوَهِ وَ التَّسْبِیحِ وَ هِیَ صَلَاهُ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع؛ بَابُ صَلَاهِ الْحَاجَهِ؛ بَابُ صَلَاهِ الِاسْتِخَارَهِ؛ بَابُ ثَوَابِ الصَّلَاهِ الَّتِی یُسَمِّیهَا النَّاسُ صَلَاهَ فَاطِمَهَ ع وَ یُسَمُّونَهَا أَیْضاً صَلَاهَ الْأَوَّابِینَ؛ بَابُ ثَوَابِ صَلَاهِ رَکْعَتَیْنِ بِمِائَهٍ وَ عِشْرِینَ مَرَّهً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ؛ بَابُ ثَوَابِ التَّنَفُّلِ فِی سَاعَهِ الْغَفْلَهِ؛ بَابُ نَوَادِرِ الصَّلَوَاتِ


دانلود