امیر المؤمنین صلوات الله علیه آن راستگوترین راستگویان در خطبه مشهور خود که موافق و مخالف آن را روایت کرده اند مى فرماید:
« بدانید آن علم که آدم آن را از آسمان با خود به زمین فرو آورد و همه آنچه که برترى پیامبران تا خاتم النّبیین بدان بود یک جا در عترت خاتم پیامبران فراهم آمده است. دیگر به کدام سو خود را به هلاکت مى افکنید؟ به کجا میروید؟
اى کسانى که از تبار کشتى نشستگان هستید. این مثل آنست در میان شما، پس همچنان که نجات یافت هر کس در آن رفت و رهائى یافت، نجات و رهائى خواهد یافت کسى که به این کشتى نجات پناه برد، واى بر کسى که از آنان باز پس ماند( یعنى از امامان صلوات الله علیهم»).

 

قال أمیر المؤمنین صلوات الله علیه وأصدق الصادقین فی خطبته المشهورة التی رواها الموافق والمخالف:
أَلَا إِنَ الْعِلْمَ الَّذِی هَبَطَ بِهِ آدَمُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَجَمِیعَ مَا فُضِّلَتْ بِهِ النَّبِیُّونَ إِلَى خَاتَمِ النَّبِیِّینَ فِی عِتْرَةِ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ فَأَیْنَ یُتَاهُ بِکُمْ بَلْ أَیْنَ تَذْهَبُونَ؟
یَا مَنْ نُسِخَ مِنْ أَصْلَابِ أَصْحَابِ السَّفِینَةِ هَذَا مَثَلُهَا فِیکُمْ فَکَمَا نَجَا فِی هَاتِیکَ مَنْ نَجَا فَکَذَلِکَ یَنْجُو مِنْ هَذِهِ مَنْ یَنْجُو وَیْلٌ لِمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُمْ.
الغیبة( للنعمانی)، النص، ص: 44