محبت دل بر زبان جاری می شود، از او و مهربانی هایش برای دیگران حرف بزن
از صحبت کردن درباره محبوبش لذت می برد و شیرینی اش را در وجودش احساس می کند:
قال مولانا الإمام علی الهادی صلوات الله علیه فی زیارة الجامعة الکبیرة:
فَمَا أَحْلَى أَسْمَاءَکُم‏...
من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 616
مولای ما حضرت امام علی الهادی صلوات الله علیه در زیارت جامعه کبیره می فرماید:
چه شیرین و دلپذیر است نامهاى شما...
قال مولانا رسول الله صلوات الله علیه واله:
قَلْبُ الْمُؤْمِنِ حُلْوٌ یُحِبُّ الْحَلَاوَة.
طب النبی صلى الله علیه و آله و سلم، ص: 26
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏59، ص: 295
مولای ما حضرت رسول خدا صلوات الله علیه وآله فرمود:
قلب مؤمن شیرین است و شیرینی را دوست دارد.

بنابراین، انسان وقتی به کسی علاقه داشته باشد، یاد و خاطره محبوب همیشه در فکر و ذهنش حضور دارد و این موجب می شود که زندگیش رنگ و بوی محبوب بگیرد .
 اگر محبوب انسان موجودی متعالی و ملکوتی باشد، این الگو پذیری زمینه رشد و تعالی او را فراهم می سازد و اگر محبوب و معشوق او موجودی پست و فرومایه باشد، این الگو پذیری موجب سقوط و هلاکت وی خواهد شد. به خاطر اهمیت محبت به اهل بیت صلوات الله علیهم خداوند در قرآن کریم، مزد رسالت رسول خدا صلوات الله علیه و آله را مودت و دوستی خاندان او قرار داده است و می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی ».

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍصلوات الله علیه عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قُلْ  لا أَسْئَلُکُمْ  عَلَیْهِ  أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی  الْقُرْبى  فَقَالَ:
هِیَ وَاللَّهِ فَرِیضَةٌ مِنَ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ لِمُحَمَّدٍ (صلوات الله علیه وآله) فِی أَهْلِ بَیْتِهِ .
المحاسن ؛ ج 1 ؛ ص144
از امام باقر صلوات الله علیه درباره این آیه پرسیدم: «بگو من از شما در برابر رسالتم مزدی طلب نمی  کنم،جز دوستی و مودت نسبت  به اهل بیتم .»
امام صلوات الله علیه فرمود: به خدا قسم واجبی است که خداوند بر بندگان قرار داده برای حضرت محمد صلوات الله علیه وآله درباره اهل بیت او(صلوات الله علیهم).

  قَالَ رَسُولُ اللَّه صلوات الله علیه واله:
  لَا یُؤْمِنُ  عَبْدٌ حَتَّى  أَکُونَ  أَحَبَ  إِلَیْهِ  مِنْ  نَفْسِهِ  وَأَهْلِی أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْ أَهْلِهِ وَعِتْرَتِی أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْ عِتْرَتِهِ وَذَاتِی أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْ ذَاتِهِ.
الأمالی( للصدوق) ؛ النص ؛ ص334
 مولای ما حضرت رسول خدا صلوات الله علیه وآله فرمود:
هیچ بنده  ای ایمان نمی  آورد مگر اینکه در نزد او من از خودش محبوب تر و اهل بیت من و خاندان من از اهل بیت و خاندان او محبوب تر باشند و ذات من از ذات خودش محبوب تر باشد .»

 مولای ما حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه خطاب به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند:
وَاعْلَمْ أَنَ  قُلُوبَ  أَهْلِ  الطَّاعَةِ وَ الْإِخْلَاصِ نَزَعَ إِلَیْکَ  مِثْلَ الطَّیْرِ إِلَى أَوْکَارِهَا.
کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج 2 ؛ ص448
بدان که دل های اهل طاعت و اخلاص به سوی تو پر می کشند همچنان که پرنده به سوی آشیانه  اش پر می  کشد .
 البته این طور نیست که محبت  یک طرفه باشد، بلکه امامان معصوم صلوات الله علیهم نیز نسبت به شیعیان واقعی ابراز علاقه و محبت کرده و می کنند، و در غم و شادی آنان شریکند .

 مولای ما حضرت امام رضا صلوات الله علیه فرمود:
الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَالْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَالْأَخُ الشَّقِیقُ  والْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِیرِ وَمَفْزَعُ الْعِبَادِ فِی الدَّاهِیَةِ النَّآد.
الغیبة( للنعمانی) ؛ النص ؛ ص219
امام رفیقی مونس و همدل و پدرى خیرخواه و مهربان و برادرى که از یک پدر و مادر باشد، و چون مادرى نیکوکار و دلسوز نسبت به فرزند خردسال خویش‏، و پناهگاه بندگان در مصیبت  هاى بزرگ است.

  همچنین امیر المؤمنین صلوات الله علیه فرمود:
لَنَفْرَحُ  لِفَرَحِکُمْ  وَنَحْزَنُ  لِحُزْنِکُمْ  وَنَمْرَضُ لِمَرَضِکُم .
بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم ؛ ج 1 ؛ ص260
ما در شادمانی شما شاد و برای اندوه شما اندوهگین و در مریضی شما مریض می شویم.

 مولای ما حضرت امام رضا صلوات الله علیه فرمود:
مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا یَمْرَضُ إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَلَا یَغْتَمُ  إِلَّا اغْتَمَمْنَا لِغَمِّهِ  وَلَا یَفْرَحُ إِلَّا فَرِحْنَا لِفَرَحِهِ وَلَا یَغِیبُ عَنَّا أَحَدٌ مِنْ شِیعَتِنَا أَیْنَ کَانَ فِی شَرْقِ الْأَرْضِ وَغَرْبِهَا.
ابن بابویه، محمد بن على، فضائل الأشهر الثلاثة،ص105
هیچ کس از شیعیان ما مریض نمی شود مگر اینکه ما هم مریض می شویم، وغم دیده نمی شود مگر آن که ما نیز در غم او غمگین می شویم و شاد نمی شود مگر اینکه از شادی او شاد می شویم، و هیچ یک از شیعیان ما در مشرق و مغرب زمین از نظر ما پنهان نیستند .»

 امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود:
أُنْهِی إِلَیَّ ارْتِیَابُ جَمَاعَةٍ مِنْکُمْ فِی الدِّینِ وَمَا دَخَلَهُمْ مِنَ الشَّکِّ وَ الْحَیْرَةِ فِی وُلَاةِ أَمْرِهِمْ فَغَمَّنَا ذَلِکَ لَکُمْ لَا لَنَا وَسَاءَنَا فِیکُمْ لَا فِینَا لِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَلَا فَاقَةَ بِنَا إِلَى غَیْرِهِ وَالْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ یُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا وَنَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَالْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا.
الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) ؛ ج 2 ؛ ص467
همانا ارتیاب گروهى از شما در مسائل دین نزد من رسیده، که کارشان به شکّ و تردید در باره والیان امرشان افتاده، پس این مطالب موجب غم و اندوه ما براى شما شد نه براى خودمان، و ما را در باره شما ناخوش داشت نه براى خودمان، چرا که خداوند با ما است
و ما نیازى بجز او نداریم، و حقّ با ما است و هرگز تنهایى و خذلان دیگران ما را به هراس نیندازد، و ما ساخته و پرورش یافته و رهین منّت پروردگار خویش هستیم؛ و مردم پرورش یافته و تربیت شده مایند.

در این روایت و امثال آن ها حضرت ولی امر امام مهدی صلوات الله علیه نسبت به شیعیان ابراز محبت و علاقه نموده و اعلام کرده است که از گمراه شدن آن ها بسیار ناراحت و متاثر می  شود.